loading...
تندرستی
محمد بازدید : 11 دوشنبه 28 بهمن 1392 نظرات (0)

سرماي زمستان تَن تخت جمشيد را مي لرزاند


ساخت سقف موقت براي جلوگيري از نفوذ برف و باران به دليل نبود اعتبار متوقف مانده است



مجموعه جهاني و تاريخي تخت جمشيد امسال نيز با آغاز فصل زمستان و شروع بارندگي ها از گزند نفوذ آب و يخ بستن شيارهاي اين مجموعه بناهاي تاريخي و آبگرفتگي محوطه در امان نيست. اين در حالي است که اقدامات ترميمي براي جلوگيري از نفوذ بارش باران به پايان نرسيده است.
 اين بناي تاريخي هر سال با شروع فصل بارندگي، با مشکل نفوذ آب به داخل شيارهاي بنا و آبگرفتگي در محوطه هاي آن مواجه مي شود، به طوري که پايه ستون هاي اين بناهاي دوهزار و پانصد ساله نيز غرق در آب باران مي شود.

البته نه تنها تخت جمشيد، بلکه مجموعه بناهاي پاسارگاد همچون آرامگاه کورش بزرگ، باغ پادشاهي پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصي، دو کوشک، آرامگاه کمبوجيه و کاروانسراي مظفري نيز از بارش باران در امان نيست.يکي از اقداماتي که براي جلوگيري از بارش برف و باران و نم زدگي مجموعه تخت جمشيد پيشنهاد شده بود، مسقف کردن آن است که در سال هاي گذشته در بخش پلکان شرقي اين مجموعه انجام شد، ولي به ديگر بخش هاي بنا تسري نيافت و برخي مخالفت سازمان جهاني يونسکو را عامل توقف آن دانستند.

معاون ميراث فرهنگي استان فارس با رد اين فرضيه که سازمان جهاني يونسکو مانع از انجام اين طرح شده است، به جام جم مي گويد: يونسکو فقط زماني با اجراي طرح نوسازي يا بهسازي يک اثر تاريخي مخالفت مي کند که آن طرح بخواهد ساختار بنا را تغيير داده يا چيزي به آن اضافه يا از آن کم کند.
عبدالرضا نصيري با بيان اين که يونسکو با هر عاملي که به بنا آسيب برساند نيز مخالف و خواستار پيگيري و رفع آن است، مي افزايد: رطوبت و نم زدگي آثار تاريخي از جمله تخت جمشيد نيز از جمله مواردي است که يونسکو خواستار رفع آن است، بنابراين با اجراي هر طرحي در اين زمينه موافق است و ساخت سقف موقت براي جلوگيري از اين معضل با مخالفتي مواجه نيست، زيرا در بحث ساخت سقف قرار نيست سازه اي به بنا اضافه شود، بلکه فقط قرار است با اجراي اين طرح مانع آسيب رسيدن به مجموعه شويم.
    وي با بيان اين که علاوه بر مسقف شدن محوطه پلکان شرقي که پس از دفع رطوبت صورت گرفت، طرح مسقف کردن بخش پلکان شمالي نيز در دستور کار سازمان قرار دارد، خاطرنشان مي کند: از آنجا که به اين بخش نيز آسيب هاي زيادي وارد شده است، در صدد مسقف کردن آن هستيم، اما هنوز در اين زمينه به طرح اصولي و نتيجه خاصي نرسيده ايم و اين کار به زمان، کار کارشناسي دقيق و اعتبار نياز دارد.
    نصيري با بيان اين که آبگرفتگي هنوز معضل اساسي تخت جمشيد است و بخش هاي متعددي از آن از جمله آپادانا را درگير مي کند، يادآور مي شود: با اين حال جمع شدن آب در دو محوطه صفه (سکوي اصلي تخت جمشيد) و خزانه بيشتر از ديگر نقاط مشاهده مي شد و به دليل اهميت اين دو بخش خطرناک تر بود، به همين دليل طي دو سال گذشته با انجام اقداماتي از جمله حفر کانال در ضلع جنوبي صفه، آب جمع شده در محوطه از طريق کانال خارج شد، در حالي که در گذشته به وسيله پمپ خارج مي شد. در بخش خزانه نيز با انجام شيب بندي و خاک ريزي اين مشکل رفع و اکنون آب براحتي از خزانه خارج و وارد کانال مي شود.
   
    جلوگيري از يخزدگي
    وي معتقد است: کار جمع آوري آب از سطح آپادانا نيز به ساختاري دقيق و طرحي کارشناسي شده احتياج دارد، زيرا طرح حساس است و ابتدا بايد براي آن طرحي نوشته و تصويب و پس از تامين اعتبار به انجام عمليات آن مبادرت شود.
 معاون ميراث فرهنگي استان فارس به مشکل يخ زدگي نيز به عنوان يکي آسيب هاي اساسي و مشکلات جدي تخت جمشيد و پاسارگاد اشاره مي کند و مي گويد: اين مشکل همچنان پابرجاست و از آنجا که موضوع حساس و سنگيني است، به مطالعات اصولي و تهيه طرحي جامع و اساسي نياز دارد.
نصيري درباره مسقف شدن پاسارگاد نيز که از سال گذشته در دستور کار ميراث فرهنگي قرار گرفته، اما همچنان به سرانجام نرسيده است، يادآور مي شود: سازهاي اين سقف موقت ساخته و آماده شد، اما هنگام نصب پايه هاي آنها در محوطه، به آثاري تاريخي در دل زمين و نقطه تعبيه شده براي پايه ها برخورديم که به توقف عمليات مسقف سازي و انجام عمل کاوش در محوطه مجبور شديم.
 اين کارشناس مسئول با بيان اين که به دنبال اين اتفاق، طراحي سقف نيز دچار تغييراتي شد و شکل آن به دليل تغيير مکان پايه ها تغيير و از حالت ال به مستطيل تغيير يافت، خاطرنشان مي کند: همه اينها متحمل هزينه هاي زيادي شد که اکنون منتظر اختصاص اعتبار هستيم تا عمليات سقف گذاري را آغاز کنيم.نصيري با اشاره به اين که سقف ها سفارش داده شده و اکنون آماده است، تاکيد مي کند: با تخصيص اعتبار اين عمليات امسال اجرايي مي شود.
   
    منتظر نظر يونسکو هستيم
    بحث مسقف کردن پاسارگاد در حالي از سوي سازمان ميراث فرهنگي استان فارس دنبال مي شود که مدير بنياد پژوهشي پارسه پاسارگاد درباره موافقت يا مخالفت يونسکو با اجراي اين طرح به جام جم مي گويد: گزارشي در اين مورد براي يونسکو ارسال شده است و اکنون منتظر پاسخ اين سازمان براي انجام عمليات اجرايي آن هستيم و اميدواريم تا يک ماه آينده نظر اين سازمان جهاني به دست ما برسد.
محمدحسن طالبيان با بيان اين که مسقف کردن که اکنون فقط مطالعات آن انجام شده است، طرحي است موقتي که به وسيله سقف هاي پيش ساخته و فقط در بخشي از محوطه پاسارگاد که داراي سنگ هاي سياه است، انجام مي شود، مي افزايد: از آنجا که سنگ هاي سياه در مقابل بارش باران و رطوبت مقاومت کمي دارد و زود از بين مي رود، براي حفاظت از آن در مقطع کنوني چاره اي جز استفاده از اين سقف هاي پيش ساخته نداريم.وي با بيان اين که اکنون بجز اجراي اين طرح، راه ديگري وجود ندارد، خاطرنشان مي کند: با اين حال اين طرح موقتي است و پس از رسيدن به طرحي اساسي و اصولي که البته زمان بر خواهد بود، سقف ها جمع خواهد شد.
 طالبيان در عين حال پيش بيني مي کند يونسکو با اين طرح مخالفت نکند، زيرا راه ديگري براي حفاظت از سنگ ها وجود ندارد و فعلااين بهترين راه است.
   
   
   
   


 به تقل از : روزنامه جام جم


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 57
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 87
  • بازدید سال : 201
  • بازدید کلی : 2,661